Home » information » Vem vill du nå med din hemsida?

Vem vill du nå med din hemsida?

Denna fråga kan ge många svar beroende på frågeställningen. Webben är idag fylld med miljarders och åter miljarders hemsidor. Varför måste man då ha en hemsida, är det av ren slentrian eller har man en tanke bakom? Privatpersoner kanske skapar en hemsida för att dela med sig av fotografier och berättelser till släkt och vänner. Någon annan kanske har skaffat den där jättedyra men fina husbilen och behöver hyra ut den några veckor per år för att ha råd med amorteringarna. Att använda sig av en hemsida blir som ett större och mer utvecklat visitkort och har blivit mycket vanligt. I grund och botten rör det sig dock mycket om marknadsföring. Man har ett budskap som man vill nå ut med, oavsett om det gäller att hyra ut en husbil, skapa intresse av en person eller sälja varor och tjänster.

Att träffa rätt i cyberrymden

Det finns lika många frågor som svar ute på webben, det gäller bara att veta vad man söker så får man hjälp att hitta. Till hjälp finns det många olika typer av sökmotorer där Google är den största. Enbart i Sverige görs ungefär 50 miljoner sökningar dagligen. Vi använder oss av våra datorer och framförallt smartphones till att få inspiration och, i många fall, svar på konkreta frågor. Statistik visar att över 90 procent av smartphoneanvändarna inte har fattat ett beslut avseende vilket varumärke de ska köpa när de söker en produkt på nätet utan kollar in resultatet på sökningen först. Att vara synlig på internet är därför mycket viktigt för att nå ut med just ditt budskap eller din produkt. Det är dock inte slumpen som avgör vilket eller vad som hamnar längst upp på sökmotorernas träfflistor. Det är inte heller varumärkets storlek eller omsättningen i kronor eller antalet sålda varor. Att hamna högt upp på träfflistorna är helt kopplade till hur sökmotorerna uppfattar din hemsida.

Skapa intresse hos sökmotorer

SEO, eller sökmotoroptimering är ett sätt att anpassa sin webbplats utifrån sökmotorernas algoritmer. En algoritm är en formel som bedömer hur väl din hemsida passar den fråga som ställs i sökmotorn. Genom en analys av sökmotorns algoritm kan man optimera sin hemsida för att på så sätt få en högre ranking på träfflistorna och på så vis lättare nå ut med sin hemsida. När man har lagt ned mycket tid, och kanske även en hel del pengar vill man såklart nå ut till så många som möjligt, då är det viktigt att synas i sökningarna. Grundstenarna i marknadsföring är att synas och höras. Se till att ha er webbadress på alla trycksaker, pennor, bilar, jackor, visitkort och eventuella gåvor ni ger i marknadsföringssyfte. Marknadsför webbadressen genom att använda den i all annonsering. Kan den höras i radion med en klämkäck jingel är det mycket bra, det fastnar i människors undermedvetna. Informationen är dock den viktigaste faktorn. Det måste finnas intressant och aktuell information på hemsidan. Hemsidan måste uppdateras väldigt ofta, helst flera gånger per dag. En hemsida som inte uppdateras får intressenter att automatiskt söka en annan sida med liknande innehåll. Trycksaker och annat kan uppdateras en gång per år men hemsidan måste alltid vara uppdaterad. Summan av det hela är att du behöver synas, oavsett vad din anledning är!