Home » information » Spelutveckling – intervju

Spelutveckling – intervju

När vi hade en utvecklingsdag i skolan med fokus på framtid och jobb så hade de bjudit in en massa olika branschmänniskor. Den som fångade mitt intresse var en spelutvecklare från USA, Dan, som fångade mitt intresse. Jag tror inte att jag någonsin innan det faktiskt funderat på att bli spelutvecklare men efter att ha fått chansen att intervjua honom för skoltidningen så känner jag att det är en intressant bransch. Nedan presenterar jag några av de frågor jag ställde till honom, och hans svar.

Har du jobbat med några kända spel?

Ja, de mest kända är väl The Simpsons, The Sims och LEGO Star Wars där jag skrivit kod på flera plattformar inklusive mobil.

Vad exakt gör du  på ditt jobb varje dag?

Mina dagar ägnas åt att implementera gameplayfunktioner, fixa buggar i befintliga funktioner och system och arbetar med artister och designers. Jag måste se till att de kommer att kunna använda funktionerna jag utvecklar och att min lösning på rätt sätt uppnår vad de vill göra.

Den sista delen är viktig. En spelprogrammerare måste förstå de mer flyktiga koncept som konstnärer och designers kommer fram till och översätta dem till konkreta system i kod. Jag är vanligtvis den enda som verkligen förstår hur dessa system fungerar. Jag måste helt simulera idéerna från dessa konstnärer och designers och samtidigt ta hänsyn till prestandakostnaderna.

Hur blev du en videospelsutvecklare?

Jag har alltid haft intresse av spelutveckling. Jag arbetade på mina egna indie-spel mycket tidig. Jag tror att det är så många spelprogrammerare kommer igång, genom att arbeta med sina egna små husprojekt.

Själv har jag noll konstnärliga färdigheter så jag var tvungen att stjäla konst från andra spel bara så att jag kunde nå framsteg på mitt eget arbete. En av de stora glädjeämnena med att vara spelutvecklare är den tvärvetenskapliga upplevelsen av det, nu får jag jobba med några av de mest begåvade artisterna i världen.

Efter att ha fått min examen tillbringade jag faktiskt lite tid på att arbeta med webbplatser innan jag sades upp och till sist rekryterades av ett spelföretag. De hade lagt märke till mitt hemmabygge av Gameboy Advance online och tog kontakt för att erbjuda mig en jobbintervju.

Vad krävs det för att bli en bra spelutvecklare?

Oavsett om man väljer att skapa äventyrsspel, actionspel eller spelmaskiner så  krävs det såväl fantasi som ordning och kreativitet. Dessutom måste man ha ett ordningssinne för under skapandet är det mycket att hålla koll på och många saker som måste göras i rätt ordning för att inte behöva börja om ifall oturen skulle vara framme.

Vad tycker du om i ditt jobb?

Min favoritdel av jobbet är att utveckla system som snyggt bäddar in eventuella problem, särskilt när de förbättrar vår totala pipeline. Ibland när jag implementerar en funktion, måste jag skriva tre andra verktyg eller abstraktioner som sedan hjälper till att spara tid och ansträngning för andra i studion. Du kan verkligen känna den positiva inverkan du har när du kan göra det. Spelutveckling är ett teamansträngning, så allt som gynnar laget är en stor vinst.

Vad gillar du mindre i ditt jobb?

Det jag gillar minst är förmodligen att arbeta med system som är ”svarta rutor.” Till exempel tredjepartsbibliotek som jag inte har källkoden till. De flesta av dem är inte ett problem, men ibland måste jag böja en hel del av mitt projekt kring ett system som är dåligt utformat eller har begränsade API: er eller är avsett för någon som gör något liknande som jag gör men ändå inte riktigt. Det kan vara frustrerande att behöva uppfinna runt dessa begränsningar. Det värsta är att jag måste spåra ett fel som finns i ett bibliotek när jag inte har tillgång till.

Vilken aspekt av jobbet skulle göra människor förvånade?

Jag tror att en sak som är överraskande är hur komplicerad och tidskrävande en individuell funktion kan vara. För alla framsteg sedan 1980-talet och all den kraftfulla nya hårdvara och mjukvara som finns tillgänglig för oss idag är tekniken fortfarande omogen på många sätt.

Spelutvecklare är ökända för att de måste ”krossa”, alltså jobba sent, för att uppfylla deadlines. Medan mängden kritiska punkter varierar mycket från företag till företag, är det ganska sällsynt att hitta en studio som inte ibland går igenom en sådan av något slag. Det kan vara svårt att få en riktig balans mellan arbetsliv och liv med spel, så det är viktigt att ta ansvar för din egen hälsa och ditt välbefinnande – du kan nästan vara säker på att ditt företag inte gör det åt dig.

Vilka typer av talanger och personlighet krävs?

Bra mjukvarutekniska färdigheter är viktiga. Du kan komma undan med mycket när du skriver kod för dig själv, men när du arbetar i ett team är det viktigt att kunna minimera komplexiteten i de system du utvecklar. Utöver det bör utvecklare med utmärkta kommunikationsförmågor.