Home » information » Sökmotoroptimering – Hur lockar jag folk till min hemsida?

Sökmotoroptimering – Hur lockar jag folk till min hemsida?

  • Inlägged on: oktober 22, 2018
  • By:  
  • Categories: information 
  • Kommentarer inaktiverade för Sökmotoroptimering – Hur lockar jag folk till min hemsida?

Hög placering i sökmotorer

Search Engine Optimisation, förkortat SEO, är engelska och betyder sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering består av ett antal olika typer av tekniker man använder sig av för att en webbsida skall synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas träfflistor. Rangordningen av webbsidorna sker oftast automatiskt genom olika typer av algoritmer varför man försöker att göra en optimering till fördel för ägaren av webbplatsen. Genom att bara göra små förändringar kan man nå denna effekt.

Webbplatsägarens utmaning

De som skapar sökmotorer är såklart intresserade av att dessa är så relevanta som möjligt för de som söker med hjälp av sökord. En webbplatsägare å andra sidan är mest intresserad av att hitta de som är intresserade och lönsamma besökare för sin webbplats. En sökmotorägare strävar därför efter att utveckla sin sökmotor i syfte att öka relevansen hos sökorden medan en webbplatsägare strävar efter att hitta sätt för att göra sina sidor mer relevanta för sökmotorernas algoritm.

Upprepningar och dolda ord – försämrar resultat

När det var relativt nytt med sökmotorer försökte man att med enkla metoder påverka algoritmerna. Det rörde sig bland annat om att upprepa ett specifikt ord väldigt många gånger eller att man fyllde en sida, som inte var läsbar för webbplatsens besökare, med ett eller några specifika ord. De här metoderna fungerade inte särskilt bra och dessutom försämrade de sökmotorresultaten. Därför har man idag skapat nya rangordningsalgoritmer som inte primerar den typen av metoder. Idag kan det till och med vara så att den som använder sig av den metoden straffas genom att plockas bort från träfflistan. Sökmotorerna idag är konstruerade så att de strävar efter att belöna saker som är till nytta för den som söker, exempelvis unika och omfattande material, fyllighet och god kvalitet.

Metoder för optimeringen

Man kan dela in metoderna i två grupper, onpage- och offpagemetoder. När det gäller onpagemetoden går den ut på att man ser till att den egna sidan tilltalar sökmotorns algoritm. Man publicerar innehåll som är direkt kopplat till aktuell sökfras. Det är också bra om man använder sig av viktiga nyckelfraser högt upp på sidan och när man använder sig av bilder är det viktigt att skriva nyckelord i bildtext. Offpagemetoden handlar om att man ökar webbplatsens tillgänglighet från andra sidor. Det är bra att få sidor med liknande innehåll att länka till den aktuella webbplatsen. Den viktigaste delen är att få upp hemsidan i stora kanaler som Youtube, Reddit och Digg, det gör att man ökar indexeringen med så kallade social bookmarks. Till sist, för att öka träffresultaten ordentligt, lägger man in länkar i signaturfälten på de internetforum där man är aktiv.

Satellitsidor

En satellitsidas främsta funktion är att agera tillägg eller komplement till ett företags webbplats. Det yttersta syftet för en sådan sida är att gynna sökresultaten på olika typer av sökmotorer, som till exempel Google. Efter träffen länkar satellitsidan besökaren vidare till företagets rätta hemsida. För att en sådan sida ska bli framgångsrik är det mycket viktigt med ett bra domännamn. Söker man en snickare i Sundsvall bör satellitsidan heta något i stil med www.snickareisundsvall.com andra domänalternativ är .se, .biz, eller .nu